Skip to content

Probleemwolven

#Afstuderen #Critical design #Storytelling #Natuur #Adobe CC #Lasercutter

Probleemwolven is het resultaat van een half jaar afstuderen gecombineerd met een passie voor natuur. 

Ik ben van mening, dat nu wolven al een aantal jaar terug zijn gekeerd in ons land, wij al lang hadden moeten leren hoe we met wolven om moeten gaan. Het dier gaat niet meer weg en ons onwetend handelen veroorzaakt problematische situaties met wolven.

Ik begon mijn onderzoek met het doel meer begrip te kweken voor de wolf en zijn natuurlijke gedrag. Maar ik merkte al snel dat mensen het eigenlijk niet zo veel boeit en het voor hen pas interessant wordt wanneer een wolf in probleemgedrag vervalt, maar op dat punt is er nog weinig begrip op te brengen. Nee ik heb gemerkt dat mensen veel sneller geneigd zijn begrip te tonen wanneer hun eigen handelen centraal staat en niet dat van de wolf. Het probleemgedrag van de wolf is het gevolg van aangeleerd gedrag door mensen. Ik was dus op zoek naar een manier om mensen dat duidelijk te maken, zodat zij gaan nadenken over het samenleven met wolven en bewustere keuzes in de natuur maken. Na een lang onderzoekproces is er de volgende ontwerpvraag uitgekomen: Hoe kunnen bezoekers van natuurgebieden waar wolven leven aan het denken worden gezet over de rol die de mens speelt in het wolvenprobleem, en hoe kunnen we hen op een laagdrempelige en speelse manier prikkelen om te reflecteren op hun eigen gedrag en de mate waarin dat gedrag al dan niet bijdraagt aan het ontstaan van probleemwolven middels een critical design in de vorm van een bordspel.

Dit is een van de vele voorbeelden hoe een wolf aan mensen gewend kan raken en in de toekomst problematisch gedrag zal vertonen. De wolf leert in deze situatie dat hij van de mens niks te vrezen heeft.

“Probleemwolven” is een critical design in de vorm van een bordspel. Bij “Probleemwolven” wordt de speler geconfronteerd met het feit dat wij in hoge mate zelf de oorzaak zijn voor het creëren van wolven met ongewenst gedrag. Bij dit spel staat dan ook niet het gedrag van de wolf, maar dat van de mens centraal. De spelers kruipen in de huid van onbewuste burger, sensationele media en besluiteloos bestuur. Door realistische situaties te combineren met confronterende handelingen ontdekken de spelers dat mensen de oorzaak zijn van het probleem en hoe gemakkelijk zij hier aan zelf ongewild bijdragen, met goedbedoeld maar slecht geïnformeerd gedrag.

Het spel is te spelen met 3 tot 6 personen. Het bestaat uit een speelbord met draaibare tegels. Elke tegel heeft 2 spelers nodig om geactiveerd te mogen worden. Op deze tegels zijn situaties te vinden waar punten mee te verdienen zijn. Op elke tegel met situaties zijn handelingen te vinden. De spelers moeten samen 1 handeling kiezen waar zij beiden achter staan om punten te verdienen, komen zij er samen niet uit moeten zijn hun antwoorden beargumenteren tegenover de overgebleven spelers. Dit stelt de spelers in staat om echt na te denken en te reflecteren over de antwoorden. De andere spelers kiezen vervolgens met welk argument zij het eens zijn, die speler krijgt dan het punt. Wie als eerst genoeg punten verzameld heeft, creëert de probleemwolf en wint daarmee het spel.

Het spel is kort en laagdrempelig speelbaar tijdens een rustmoment in natuurgebieden, maar zet spelers vervolgens langdurig aan het denken over hun eigen rol en die van de samenleving. Niet de wolf, maar wij maken het probleem.